ISO 9001 - QMS - KVALITA
Norma ISO 9001 definuje požadavky, jak má být zaveden systém řízení a dokumentace v organizaci, s cílem uspokojit zákazníka a zlepšovat se. ISO 9001 je aplikovatelné pro jakékoliv organizaci ve všech oblastech výroby nebo služeb. Připravíme Vás na úspěšnou certifikaci ISO.
Základní požadavky ISO 9001
-
• Organizace orientovaná na zákazníka.
Organizace je závislá na svých zákaznících a měla by proto rozumět jejich současným i budoucím požadavkům, plnit jejich přání a snažit se překonávat jejich očekávání.
-
• Vedení.
Management organizace určuje jednotný cíl a směr vývoje. Měl by vytvářet a udržovat takové prostředí, ve kterém by se zaměstnanci organizace mohli plně zasadit o naplnění jejich cílů.
-
• Zapojení zaměstnanců.
Zaměstnanci na všech úrovních jsou jádrem organizace a jejich plné zapojení umožňuje využít jejich schopností ve prospěch organizace.
-
• Procesní přístup.
Požadovaného výsledku je efektivně dosaženo tehdy, jestliže jsou potřebné zdroje a činnosti řízeny jako proces.
-
• Systémový přístup.
Určit, pochopit a řídit systém navzájem souvisejících procesů ke stanovenému cíli a tím zlepšit účinnost a výkonnost organizace.
-
• Neustálé zlepšování.
Cílem organizace by vždy mělo být neustálé zlepšování.
-
• Věcný postup při přijímání rozhodnutí.
Účinná rozhodnutí jsou založena na analýze údajů a informací.
-
• Oboustranně prospěšné dodavatelské – odběratelské vztahy.
Organizace a její dodavatelé jsou na sobě navzájem závislí. Vzájemně výhodné vztahy proto zvyšují schopnost obou stran vytvářet hodnoty.
Směrnice související s ISO 9001
-
• ISO 10006 Management kvality – Směrnice pro management kvality v projektech
-
• ISO 10007 Management kvality – Směrnice pro management konfigurace
-
• ISO 10012 Systémy managementu měření – Požadavky na procesy měření a měřící vybavení
-
• ISO 10013 Směrnice pro dokumentaci systému managementu jakosti
-
• ISO 10014 Management kvality – Směrnice pro dosahování finančních a ekonomických přínosů
-
• ISO 10015 Management kvality – Pokyny pro řízení kompetencí a rozvoj osob
-
• ISO 19011 Směrnice pro auditování systémů managementu
Procesní přístup – PDCA
Norma ISO 9001 požaduje používání procesního přístupu – modelu PDCA (Plan – Do – Check – Act):
-
• plánování (P) = stanovovat cíle, vytvářet pravidla a postupy, plánovat zdroje …
-
• realizace (D) = řízení procesů, zdrojů a naplňování cílů
-
• kontrola (C) = monitorovat, měřit, analyzovat a hodnotit procesy, produkty, cíle …; provádět interní audity a přezkoumání vedením
-
• zlepšování (A) = provádět nápravná a preventivní opatření, změnová řízení …